Restepai med laks og ris

Som overskriften tilsier er dette ment å være en rett for å bruke opp rester.
Jeg synes derimot at den så kjempespennende ut, og valgte derfor å lage den
helt fra grunnen av (uten rester). Jeg er jo alltid håpefull på å finne en måte jeg kan
tilbrede laks på slik at selv den mest kresne i huset kan spise det også !

Ingredienser

4 laksefileter
1/2 brokkoli
1/2 pose frosne erter
1/2 pose babyspinat
3 vårløk
1/4 bunt dill
kokt ris (fra 2,5 dl ukokt)
3 dl kremfløte
6 egg
2 gode håndfuller revet ost
salt og pepper

Jeg startet med å tilberede alt litt utpå dagen . Så jeg stekte fisken 20 min i ovnen.
kokte risen og kokte brokkolien i små buketter.

Når selve tilbereredningen starter finner du frem risen din og har i en god
håndfull ost  og et sammenpisket egg.
Bland dette godt inn i risen . Så skal risen spres utover i en godt smurt springform

slik at det dekker bunnen og helt opp på kantene. Jeg brukte en slikkepott
for å forme den, før jeg fuktet hendene og pyntet på kantene .
Det er viktig at hendene er fuktige for da kleber ikke risen til deg .

Denne formen med ris stekes nå i 20 minutter på 180 grader,
da kan du begynne på fyllet. 🙂
Bland fløte og resterende egg sammen med en gaffel.

Tilsett så en god håndfull ost, brokkoli, erter, vårløk i skiver, spinat, dill og laks.
Avslutt med salt og pepper og rør godt sammen .

Når formen med risen er ferdig , heller du i fyllet og lar det hele steke i 40 minutter til .

Server gjerne med en lett salat (selv om du har mye grønnsaker i paien, ser det bedre ut med tilbehør )

🙂

Bon Apeti’t og kos dere masse denne onsdags kvelden .
Oppskrift fra Alexandra (dattera)

2 kommentarer
      1. Næmenn huffda 🙈🤣🤣 det hørtes ikke godt ut ..har noe lakrisbåter i skapet altså..men.. hihihi 🤣😉🤪 ha en super kveld ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg