Kremet Kyllingsuppe med pasta og Spinat

Lykken er å ha en datter som tenker på mammaen sin og sparer rester etter middag,
i små porsjonspakninger som mamma kan ha til lunsj 🙂

Så her er oppskriften på min lusj i dag.

Kremet kyllingsuppe med pasta og spinat

4 personer

  • 3 kyllingbryst  (eller en hel kylling)
  • 10 knaskerøtter (eller 2 vanlige gulrøtter)
  • 3 sjallotløk av god størrelse
  • 2 fedd hvitløk
  • 3 stilker stangselleri
  • 1 liter kyllingkraft
  • 200 gr philiadelphia ost
  • 1,5 dl fløte
  • 2 håndfuller revet cheddar
  • 2 håndfuller makaroni
  • 2 håndfuller grønne erter
  • 2 håndfuller spinat

Om du bruker kyllingbryst :

  • 2 dl hvitvin
  • 1 stilk selleri
  • 1 sjalottløk
  • 2 laubærblad

Hvor mange ganger har man ikke hørt i forbindelse med litt lett tv-titting at alle Amerikanere skal ha kyllingsuppe når de ikke føler seg bra?
Jeg har iallefall fått det med meg gjennom diverse sitcoms gjennom tidene. da jeg endelig fant en oppskrift , måtte jeg selvsagt prøve !

Oppskriften jeg fant går ut ifra ferdig grillet kylling, men jeg valgte kyllingbryst og steker selv.
Krydre kyllingen med salt og pepper og brun den i en stekepanne. Tilsett selleri, løk,gulrot og laubær i en ildfast form.
Legg kyllingen over i formen og hell over 2 dl hvitvin.
La stå i ovnen på 150 grader i ca 20 minutter.

Imens kan du kutte grønnsaker og gjøre klart for selve suppen.


Mens kyllingen hviler kan du begynne og steke grønnsakene i  kjele med litt smør i bunnen.


Når dette er mørt tilsetter du kyllingkraften, Philadelphia og fløte.

Del kyllingen i passe store biter, flott om de passer på en skje når man skal spise suppen  🙂

Tilsett så makaroni eller annen liten pasta, og cheddar i suppen. Skru så ned varmen slik at den bare småputrer.

Når pastaen er ferdig kokt tilsett kyllingen,erter og to håndfuller sttrimlet spinat.

Server med et dryss parmesan og hvitløksbaguetter ved siden av .

Og da ble det nyyyydelig lunsj til meg .)
Kjempelurt å ha sånne små porsjonspakninger i fryseren 🙂

Ha en strålende fin dag alle sammen 🙂

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg