Hjortekarbonader med sellerirotmos og viltsaus

Hjortekarbonader

Ingredienser

400 gr kjøttdeig
600 gr hjorte kjøttdeig
3 ts salt
2 ts pepper
2 ts hjortekrydder (jeg bruker jegermix som jeg støter)
4 einebær (malt)
1 egg
3-4 dl matfløte
2 ss potetmel
2 ss hvetemel

Bland hjorte kjøttdeig og vanlig kjøttdeig godt ,, Bland inn saltet. Tilsett så de andre
krydderene, og melet,potetmelet. Ha så i egg og fløte. Bland godt sammen.
Form til kaker , stek i panne så de er brune på hver side. Putt i ildfast form med viltkraft i .
Stekes på 200 grader over og undervarme ca 15 min .

Meget gode karbonader .

Vitlsaus al’a Gladkokken

2 ss brunt sukker
2 ss rødvinsedikk
3 stk sjalottløk
8 stk bringebær
5 einebær
litt fersk timian
3 dl viltkraft
1/2 boks seterrømme
2 dl kremfløte
salt og pepper

Start med å finne frem en medium stor kjele, sett på medium varme og legg i det brune sukkeret.
Vent til sukkeret er smeltet og tilsett rødvinsedikk. Nå freser det godt i kjelen , la edikken
løse opp sukkeret.
Tilsett bringebær og mos litt med en visp. Tilsett nå sjalottløk.La koke i noen minutter
før du tilsetter viltkraften.Legg i einebær og litt fersk timian.
Når dette er redusert ned til halvparten finner du frem en stavmikser og kjører helt glatt/jevnt.
Tilsett fløte og seterrømme. Kok i 10 min, og smak til med salt og pepper.
Før servering kan du kjøre den med blender igjen for å få den helt glatt. La den stå og småputre til servering.
Dette er helt klart min favorittsaus.

Jeg valgte og servere dette med årets tyttebærsyltetøy og knaskerøtter og litt vårløk som jeg surra i panna med litt
sukker og salt og pepper..
Smakte helt nydelig !!

 

Håper dere alle har hatt en kjempefin dag . Og at dere kan ta beina litt opp og kose dere litt ekstra i kveld 🙂
Vi prates i morra tidlig vi vettu ! 🙂
Have a good one 🙂

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg