Gyros

Gyros: Hellas sitt svar på kebab.
I dag prøvde jeg en ny oppskrift.Helt siden jeg
Var i Hellas med hele familien i 2008, har jeg
hatt en svakhet for greske smaker. derfor falt
jeg for denne oppskriften, og jeg må si at når
Kjøkkenet dufter av varmere strøk så savner jeg
virkelig en sydentur. Vi får gjøre det beste ut av det
med en gresk aften her hjemme 🙂

 

 

! stor pakke nakkekoteletter(1,5 kg)
1 løk
2 fedd hvitløk
1 dl olje
en neve frisk oregano
1/2 neve frisk rosmarin

Rødløk
1/2 sitron

Tilbehør;

Fetaost
Tzatsiki (oppskrift følger om du er interessert)
Salat
Agurk
Pitabrød
Pommes frites

Start med å renskjære kotelettene dine. Det kommer til å bli endel avkapp.
Strimle kjøtter ditt i lange strimler (en tynn pekefinger bredde)


Sett kjøttet til side og lag marinaden .
Du finner en mixer og har oppi løk i biter, hvitløk og urtene.


Tilsett halvparten av oljen og kjør dette til en fin og jevn masse.

Tilsett resten av oljen i en dyp stekepanne og brun kjøttet godt.
Hell over marinaden og bland godt sammen. Nå setter du ned varmen
og legger på lokk. La det trekke i 35-40 minutter til all væsken er fordampet.
Trukket inn ..

Kutt Rødløken i tynne skiver og press over saften av sitronen.
Bland med fingrene og la den stå frem til servering 🙂

 

Imens har du god tid til tilbehøret 🙂
Derfor valgte jeg og lage Tzatsiki, for det er overraskende enkelt !

1/2 boks gresk yoghurt naturell
1 fedd hvitløk
1/2 agurk
Salt
Pepper

Riv agurken på et råkostjern og strø over salt.
La dette ligge i 5-10 minutter.

Finhakk hvitløk og bland med yoghurt.
Klem alt vannet ut av agurken og bland sammen med yoghurten.
Smak til med pepper og du har Tzatsiki 🙂


Resten hakket jeg opp og gjorde klart . Stek Pommesfrites
Og varm pitabrød i ovnen. Så får du en gresk opplevelse
på litt over en time !  🙂 ENJOY

Oppskrift fra Alexandra ! Kos dere og ha en nydelig søndags kveld med kanskje et glass rødvin?

Prates i morra !

4 kommentarer
      1. Hehe jeg vet det ,men tror Alexandra valgte vin istede ,denne gangen, 😉 kanskje jeg får invitere henne på det her hjemme 🤪😍

    1. Det ble faktisk en flakse med lyst øl til 😁. Finner ikke lengre den greske Mythos, for den hadde vært ideell 👍🏻😉.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg