Sunday=Funday

Yup helt avslappende dag , og bare stå og kose meg med kjøkken tjeneste 🤗
Og oppføring av ny ukes meny på kjøleskapet..
Og det er jo ikke vanskelig, jeg er jo sikkert veldig rar som har middagsliste for en hel mnd,,
Men har funnet ut at den lille timen det tar meg en gang i mnd,
med kokebøker,internett og gamle lister for å få inspirasjon .
Det er det jammen i meg verdt altså 🤗
Men , det er klart innimellom viker vi fra den lista,, forrige uke ble igrunn bare avvik.. hehe
Men som regel så tar jeg ting fra fyseren, eller lager opp store porsjoner med noe og fryser for senere anledninger..
Og har liste med hva som befinner seg i fryseren til enhver tid. Stryker over etter hvert som jeg tar. Så da vet jeg hva jeg skal
kjøpe med meg fra Sverige neste  tur..
Ja for vi drar en gang i mnd og handler alt vi trenger der. Eneste som jeg handler her hjemme er grønnsaker..og melk og smør,,
Og det sparer jeg faktisk MYE penger på . Jada bensina er dyr, men når jeg  tar båten fra sandefjord, og handler tobakk og noen øl.
Ja da har jeg spart inn bensina allerede

Så her er mnds menyen min .

og Ukes menyen

Og middag i dag blir
Medisterkaker med surkål,poteter, brun saus og tyttebær 🤗

Medisterkaker

Medisterdeig
Salt
Potetmel
Melk
Pepper
Ingefær
Malt nellik
Muskattnøtt
Kanel
Kardemomme

 

Ha medisterdeigen i en bolle. Bland inn salt, ca 1 ss salt til 1 kg medisterdeig.
Ha så i resten av krydderet og ca 2 ss potetmel,,
Bland dette godt, spe med kald h-melk til den får passe konsistens,.
Lag en prøve kake og stek i en panne og smak, Juster smaken etter
hva du synes.
Stek så alle medisterkakene i panna så de blir brune og fine.
Putt de i en ildfast form med litt god kraft, stek de på 150 grader
midt i ovene i ca 20 min .
Frys ned i passende poser ,bokser. Med litt kraft..
Varmes jo bare opp på julaften🤗

 

Surkål

Kål
Salt
Karve
Sukker
Edikk
Ribbefett

Finn frem en stor kjele. smelt ca 1 tube ribbefett
Finhakk all kålen. Fjern “stilken”
Ha kålen oppi kjelen i det smelta ribbefettet (skal være litt brunt)

Ha oppi karve, fyll opp med vann så det nesten dekker alt,,
la stå og småputre til det synker godt sammen.
Smak til med salt,sukker og edikk..

Og la det stå iallefall 6-7 timer til det får en fin mørk farge..

Til en tube ribbefett, brukte jeg 3 kålhoder, 1 og en halv pose karve.

Og til dette serverer jeg vanlig brun saus, poteter og tyttebær syltetøy
En aldri så liten forsmak på jula 🤗
Gleder meg villt allerede😍
Og som vanlig får jeg ekstremt god hjelp av Soussjef Astrix 🙂 ❤️❤️ ❤️❤️


Som nå tar halve kjøkken benken 🙈
Så med det så ønsker jeg dere alle en riktig fantastisk fin Søndag 🤗
Sørg for at den blir kjempefin , så dere har energi til en ny uke 🤗
Veldig takknemlig for at dere leser bloggen min ❤️

Så da prates vi i morgen igjen 🙂 Kos dere ❤️❤️

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg