Søndagsmiddag og litt kake :-)

Søndag er en fin slapp av dag. Ikkeno stress og bare ta det med ro. Ble 5 km gåtur med Vincent, gubbers og Melvin bikkja til broren min ..
Mens jeg var ute og tusla fant jeg ut at ,,hmm i dag passer det å bake en kake.
Så da ble det en Sticky Cherry Cake. Proppfull av sukker og mange andre ting.. Men er litt heldig for etter Gastric Bypass operasjon i 2016 klare jeg bare 1 kake stykke…I motsetning til hele kaka før..
Middag i dag er Pølsefrikasse fra fryseren også blir det sticky cherry cake til dessert da :))  https://miniblogg.no/lindasmat/118951/poelsefrikasse.html
 

Og her er oppskriften på Sticky Cherry Cake .. den kommer ifra The Pioneer Woman kokeboka,

Cherry Cake

I boks med Kirsebær med lake 
! kopp Sukker
2 ss salt smør (Mykt)
1 egg
1 Kopp mel
1 ts bakepulver
½ ts salt
½ kopp helmelk
½ kopp hakkede pekan nøtter(eller valnøtter)

 

Sticky Syrup

1 kopp av saften som kirsebærene lå i 
1 kopp sukker
1 ss mel
1 ss smør
1 ts vanile ekstrakt

 

Start med å helle boksen med kirsebær i et dørslag med en bolle under.
Ha sukker og smør i en miksebolle, røres hvitt. Tilsett egget.

I en egen bolle mix sammen mel,bakepulver og salt. Hell dette oppi miksebollen mens den mikser samtidig med melken.
Ha så oppi kirsebærene. og pekan nøttene. Bland dette forsiktig så det er store biter med kirsebær.
 Smør en form (jeg bruker en paifrom med høye kanter)
Hell røren oppi , sett midt i ovnen på 170 grader i 40 minutter.

Mens kaken står i ovnen, lag sticky syrup
Hell saften fra kirsebærene oppi en kjele sammen med sukker og mel. La dette få et oppkok og kok forsiktig i 8-10 min til den har begynt å tykne litt.
Ta Vekk kjelen fra plata og rør inn smøret. Og tilsett vanilje ekstrakt.

 

Så fort kaken er ferdig ,ta den ut av ovnen og hell sirupen over kaka, stikk hull og løs den fra kanten så sirupen kommer godt nedig over alt.. la stå en halv time. Server gjerne litt varm med en liten dært is eller krem ved siden av 🙂 
Er lov å kose seg litt innimellom ..
Legger også ved et bilde av hvordan jeg så ut før Gastric Bypass i 2016 og nå… 50 kilo mindre,
Helt sprøtt…

 

Ellers håper jeg dere har hatt en fantastisk fin helg og at uka ser bra ut 🙂 
Ta godt vare på hverandre , Også kommer det noe spennende i morgen 🙂

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg