Skinke og Blomkålgrateng

Bestemors skinke og blomkålgrateng ala Gladkokken, Men siden jeg har laget Blomkål,pølse grateng siden jeg var 18 . Så javel da ble det en salig blanding av de to. Og om jeg må si det selv det ble innmari godt 🙂

 

1 boks picnic skinke (jeg brukte småpølser og bacon)
1 stk blomkål
4 sjallotløk
1,5 dl makaroni
3 ss smør
3 ss hvetemel
5 dl melk
2 egg
3 ts dijon sennep
2 ts malt muskat
1 ts cayennepepper
100 gr ost
griljermel
salt og pepper

Finn frem 2 kjeler og en stekepanne. Kok opp vann med litt salt og litt olje, tilsett makaroni. Kok til de er ferdige men med litt tyggemotstand.
Skjær skinken opp i biter og stek i litt olje til bitene får stekeskorpe. 
Jeg stekte baconet, lot det dryppe av seg på tørkepapir.Del blomkålen opp i små bukketer og gi et lite oppkok i lettsaltet vann. Finhakket sjallotløk og stek den sammen med  de hakkete småpølsene. Lag den hvite sausen , når den har kokt noen minutter tilsett krydderene og sennepen. Smak til .Ha halvparten av osten oppi og la den smelte. Skill eggene og ha eggeplommene oppi sausen rør godt . Stivpisk eggehvitene og vend inn i sausen tilslutt, da får du en fin og luftig grateng. Finn frem en stor bolle, bland blomkålen,makaronien, løk,bacon og pølse . Hell den hvite sausen over og bland forsiktig . Ha så oppi en stor form eller 3 små ble det i mitt tilfelle.(2 går rett i fryseren)
Ha resten av osten over og litt griljermel.
Stekes på 220 grader varmluft i ca 20 minutter. La kjøle seg noen minutter før servering . Kan serveres med litt salat og kansje litt godt brød hvis nødvendig .
Håper dere har en kjempefin torsdag  og at dere tar godt vare på hverandre 🙂
Livet er for kort til å gå rundt å være sint ! 🙂

Tusen takk for at dere leser bloggen min 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg