Pulled pork og Mac&Cheese

I dag går turen til IKEA og Sandvika senteret.. Wohoo.. masse gåing , men så “back to normal ” som det egentlig kan blir for min del. Dattera trenger ny kontorstol så da turer vi innover. 1 år siden sist vi var der. Gleder meg til å bare gå rundt og kikke. 
Så innmari bra at jeg lagde dagens middag i går hehe.. 
Om sommeren i Norge er det veldig vanskelig å få tak i skinkestek som jeg normalt bruker til Pulled pork .. For alle skinkene blir nemlig skjært opp til flintsteker ,,,
Synes det er litt dårlig gjort altså .. Men men da ble det svinenakke istede.

Så da fant jeg en oppskrift fra Gladkokken i den nyeste kokeboka hans,eneste jeg gjorde annerledes var at jeg putta den i slow cooker og ikke i ovn..
 

Pulled Pork al’a Gladkokken 

6 porsjoner
1 hel svinenakke, 2-3 kg
3 dl appelsinjuice
1 dl soyasaus
1 dl eplesidereddik
1 dl brunt sukker

Krydderblanding
3 ss røkt paprika
2 ss cayennepepper
2 ss salt
2 ss sukker
1 ss spisskummin

Steg 1 

Start med å legge svinenakken på et skjærebrett, eller på aluminiumsfolie. Bland sammen krydderene i en bolle . Gni så kjøttet godt inn med krydderblandingen, så det blir jevnt fordelt overalt.

Steg 2

Bland appelsinjuice,soya ,eplesidereddik og brunt sukker i en ildfast form. Legg det ferdig krydra kjøttet i formen og plasser på grillen på indirekte varme eller i ovnen. Det skal stå i ca 12 timer ved 100 grader. Dette er low and slow matlaging. Snu kjøttet noen ganger under grill/steketiden.

Steg 3

Ta formen ut av grillen/ovnen og riv kjøttet i filler med to gafler. vend inn den gode kraften fra formen i kjøttet. Dette gjør kjøttet ekstremt saftig.

                                     Tips
Pulled Pork passer ypperlig til BBQ buffet, taco, burgere eller i en sandwich.
Hvis det blir noe kjøtt tilovers, putt det i egnet beholder og rett i fryseren.. 

Personlig synes jeg denne versjonen av pulled pork smakte veldig “taco” til alles store glede untatt meg hehe.. Det komer nok av spisskummin. Men det var godt for det..Men nå er jo ikke jeg så innmari glad i taco ..

Ellers så blir det vel litt minihusbygging etter middag i dag…Så legger ved bilder av så langt jeg har kommet hittil. 
 

Masse igjen ,men begynner å ligne noe 🙂
Ta veldig godt vare på hverandre .-)

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg