Pok’e Bowl med kylling

Da jeg og mamme gikk på universitetet kom vi over en bra lunsj i kiosekn.
Dette var nytt for oss begge og spennende. Derfor har jeg lett en stund
etter en god oppskrift på dette.

Kvelden i forveien eller minst to timer før, lagde jeg syltede gulrøtter.
Asiatisk Syltelake:

Knaskerøtter
75 ml risedikk
2 ss eplesideredikk
1 fedd hvitløk
1 skive fersk ingefær
3 ss sukker
1 ss chiliflakes
1 hel stjerneanis
1-2 ts salt

Mix sammen dette i et tomt syltetøyglass og rist for å blande.

Jeg valgte å skjære gulrøttene i små fyrstikker i størrelse, men her
fungerer det du selv måtte foretrekke.

Putt gulrøttene i glasset, snu et par ganger og rist.
Sett så i kjøleskapet frem til du skal bruke de .

 

samtidig som jeg satte i gang med gulrøtter, lagde jeg også en marinade til kyllingen min .
Jeg valgte kylling lårfilet i dag.

Ingefær og soyamarinade

1 fedd hvitløk
1 hel vårløk
ca 2 ss revet ingefær
saften av 12 sitron
1 1/2- 2 dl kikoman
3 ss ketjap manis(søt soya)
1/2 ss chiliflakes
1/2 dl olje

Vær nøye med finahkking av hvitløk, del vårløk i sirkler
og riv ingefær. Bland så alt sammen i en bolle.

Bruk to brødposer inni hverandre
(for å unngå lekkasje) Ha kyllingen i posen og hell over marinaden. Blås litt luft
i posen ,før du knytter godt igjen. Skal ligge 2-4 timer.

Når kyllingen har kost seg lenge i marinaden, steker jeg den ved 180 grader i ca 20 min .
Da har du god tid til å gjøre klart det du måtte ønske av grønnsaker.
Jeg legger opp alt på en tallerken slik at jeg enkelt kan fordele det pent i boller (bowls)
når alt er klart.

I tillegg til det på tallerkenen har jeg avokado og syltede gulrøtter.

Visst nok begynner enhver bowl med ris,korn (som couscous,quinoa++) eller pasta .
I dag valget jeg sushi ris, som jeg tro går bra med resten av de asiatiske smakene.

Jeg legger opp for at man også kan spise med øynene og topper med ristede
sesamfrø og siracha-mayo.
Håper dette ga inspirasjon 👍😉

Så dette var en kjemepgod oppskrift fra Alexandra. Hun hadde med det hit i dag, så jeg fikk smake til Lunsj ,
Og det skal jammen i meg jeg lage og en gang, for det var like godt som på universitetet.. det er noe
med det at det er knasende, mykt, søtt, salt og surt på en gang! .. Wohooo bare å prøve !!

Ha en super fredag alle sammen , her blir det taco i dag 🙂

Kose dere så prates vi i morra .)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg