Plukkfisk

  1. En rett jeg føler har gått litt i glemeboka, men som jeg på en måte fant igjen, da jeg kjøpte
    den første kokeboka til Gladkokken
    Og gud å godt det er. Med poteter og alt oppi samme gryta .)
    Så prøv da vel, her er iallefall oppskriften :

Ingredienser:
4 egg
8 skiver bacon eller baconterninger
12 små kokte poteter
4 Gulrøtter
200 gr grønne erter
500 gr torsk

Hvit saus :

3 ss smør
1 løk
2 ss hvetemel
6 dl melk
1 ts muskat
1 ts salt
2 dl finhakket fersk dill
1 ss Dijon sennep

 

Skrell og kutt opp potetene i passende biter. Kok møre i vann og sil av vannet.
Stek baconet i en stekepanne og ta vare på baconfettet. I dette skal vi steke erter og gulrøtter.

Del fisken opp i mindre biter og trekk i 5 min i saltet vann. Sil av vannet.
Kutt gulrot opp i terninger og stek i baconfettet i 5 min. Tilsett ertene og stek i 3 min på middels varme.

For å lage sausen starter du med å smelte smøret i en kjele. Tilsett den finhakkete løken og stek på medium varme til løken er blitt blank og myk.
Tilsett hvetemel og rør godt rundt, og spe på med melken. Kok opp og la sausen koke i 5 minutter. Tilsett salt,pepper,dill,sennep,muskatnøtt og smak til.

Kok egg til hardkokte og hakk opp eggene.
Vend potetene og eggene inn i sausen,tilsett så erter og gulrøtter. Tilsett fisken og vend alt forsiktig inn. Avbslutt med sprøstekt hakket bacon.

Passer til både store og små og smaker nydelig.
Jeg har det i små folieformer og fryser ned og varmer forsiktig opp til mange gode middager 🙂


Så kos dere med middag 🙂

Så prates vi så fort jeg er istand til det igjen.. skal iallefall legg igjen noen ord…
Så until then .. Ta godt vare på hverandre. Husk å nyt livet litt mens man kan ..
og ikke stress alt for mye,,

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg