Oiameg

Litt pangstart på dagen her, så ser ut som det kan bli en litt småstressa dag..
men det tar vi på strak arm ! Er det ikke sånn julemåneden skal være ? tihihi
Dattera sendte mld og lurte på om jeg kunne ringe lege for henne, hun har nemlig ikke
stemme.. Klart jeg gjør.. Så da tar jeg jammen og kaster meg i bilen ,kjører henne til lege
og overleverer noe Kylling nuddel suppe i samme slengen 🙂
(Hun hadde nemlig gjort det samme for meg )

Så da benytter jeg samtidig sjansen til å ukeshandle etter å ha fått henne hjem i seng igjen 🙂
Håper å rekke alt før 12 turen med bikkja .)

Og middagen her i dag blir nemlig Pølsefrikasse… Gubbens store favoritt .)

Første middagen gubbers lærte meg og lage,,
Så her er min versjon :

Jeg tredobler som regel denne og fryser ned i passende
aluminiums former,…

1 medisterpølse
1 sellerirot
2 persillerot
Halv pose frossen amerikansk grønnsaksblanding
smør
mel
salt, pepper, muskat og ingefær.

Skrell og kutt opp sellerirot og persillerot i biter.
Kok de møre (ta vare på vannet du kokte de i )
Smelt smør og rør inn mel , spe med vannet fra røttene.
Fjern skinnet og kutt pølsa i halvmåne biter.
Ha den oppi sausen med grønnsakene og røttene. Smak til med salt,pepper,muskat og ingefær 🙂

Serveres med poteter og finhakket persille 🙂


Slenger også med oppskriften på Kylling Nudel Suppe.. Smaker fantastisk når man er litt gruffen
og småsyk,, så lag en porsjon og ha i fryseren …


10 kopper vann ( 2 liter)
4 kopper hønsekraft
1 ss salt
4 kyllinglår ( jeg hadde utbena lår i fryseren som jeg slang oppi)
2-3 gulrøtter
2 stangselleri
1 løk
2 ss oliven olje
1-2 hvitløksbåter (presset)
3 ss Dill
4 ss Jacobs Kyllingkrydder
Kok opp vann og kyllingkraft og salt. Ha oppi kyllinglår. Ha på lokk og la småkoke.


Hakk gulrot, stangselleri og løk. Stek løk og stangselleri til den blir gyllen.
Ha oppi gryta sammen med gulrot og hvitløk.
Her skal man egentlig ha oppi nudler, men siden jeg putter den i fryseren. Tar jeg bare frem “krafta” og tilsetter nudler rett i en kjele.
Ta ut kyllingbitene, fjern skinn og bein, og riv de i passe munn fuller.
Ha tilbake i gryta, tilsett kylligkrydderet og dill. smak til med mere krydder hvis ønskelig

 

 

 

Så med det så starter jeg dagen .,, Ha en strålende fin mandag alle sammen 🙂

Tusen takk for at dere leser bloggen min 🙂

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg