Midtiuka jo !

Jada Onsdag er midt i uka, snart helg igjen og tida flyr alt for fort ..
Kanskje det betyr at jeg har det for moro? At jeg aldri kjeder meg..
Eller at jeg begynner å bli gammel? Uansett .. snart helg..
Og denne helga kommer til å bli superfin . Det begynner så smått å bli litt
kjøligere ute , hvertfall om nettene.. Og det er så deilig.. Greit med varme
på dagen , men gud å godt det er å legge seg på kaldt soverom .)
Bikkj begynner å vise tegn på å bli bedre.. han har ikke Yiiiipa på et døgn nå.
Så satser på siste dagen med smertestillende i dag ..
Og i dag skal jeg til doktor , eller på labratoriet… .etter vi har gått tur .  Få en liten b12 ..
og møte dattera etter det,, Skravle litt før turen går hjem igjen . for middag..
Og tenne noen lys og kose oss litt..
så blir det jo torsdag og da kommer ei venninde på skravlings og legging av negler..
Så da forsvinner den dagen som dugg for solen. Så er det fredag ! Og da er det jo helg da..
Som sagt dagene forsvinner alt for fort ..

Så snart på tide å finne frem flanell sengesett og pledd,, og bare sitte og kose ..
Fyre på peisen ,, hver årstid sin sjarm .. Tenkte også jeg skulle få klipt plenen
en siste gang .. Den begynne rå bli litt langlugga.. Også må vi få rensa filteret til dammen ..
Litt pussling ute denne helga.. blir koselig det,, Middagen på lørdag blir verdens beste
Stroganoff fra Gladkokken
Og søndag skal det jammen i meg bli fersk suppe,kjøtt og løksaus med middags gjester ,,
Yes denne helga blir bare helt SUPER !!

Legger også med en oppskrift jeg bare måtte prøve …

Fått litt dilla på å bake kaker i Bundt forma mi, Så derfor satte jeg meg ned og gjorde litt research
og fant noen spennede oppskrifter jeg måtte prøve..
Her er den første :

Saftig Krydret Eplekake

300 gr hvetemel
1 ts natron
1 ts bakepulver
1 ts kanel
1/2 ts malt nellik
1/2 ts malt allehånde
finrevet skall av 1 sitron
ca 800 gr epler (5 mellomstore)
saften av 1 sitron
300 gr smør
200 gr sukker
100 gr brunt sukker
3 egg
1 ts vaniljeekstrakt
En god neve hakkede pekan nøtter

Karamell glasur

50 gr brunt sukker
50 gr smør
50 ml kremfløte

Ovns tempratur 180 grader varmluft
En velsmurt bundt form eller rund kakeform

Riv eplene på et grovt rivjern. Klem ut så mye saft du kan av de, drikk gjerne dette 🙂
Bland eplene med sitronsaft.
Bland hvetemel med natron,bakepulver,krydder og sitronskall.
Pisk smør og sukker,bruntsukker så det blir lett og luftig.
Tilsett egg, et av gangen .
Rør alt sammen inn i melblandingen.
Tilsett eplene og vaniljeekstrakt og pekan nøtter.
Fordel deigen jevnt i formen .

Sett kaken inn i forvarmet ovn og stek ca 50 min . Sjekk med kakepinne for å se om den er
ferdig stekt . Dekk til kaken under steking med bakepapir, hvis du synes den blir for mørk.
La kaken avkjøle seg i 5-10 minutter i formen, før du hvelver den ut på en rist .
Lag karamell glasuren. Ha smør, sukker og fløte i en kjele. Kok dette langsomt mens
du rører slik at sukkeret smelter.La det småkoke ca 1 minutt mens du pisker det til en glatt
glasur. Lag hull i kaken med kakepinnen mens kaken fortsatt er varm.
Bruk en skje til å helle den fortsatt varme glasuren over toppen av kaken slik at det renner
ned i hullene .Fortsett til du har brukt opp all glasuren. Glasuren vil stivne etter hvert ..
Pynt med det du vil, jeg brukte karamell spon .. og noen sukkerkuler ..
Nydelig kake ,, Skjær opp og server …

Kos dere !
Så ha en superfin Onsdag,, vi prates vel senere i kveld?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg