Medisterkaker og Surkål

Siden det er fredag i dag, går vi tilbake til den vanlige taco’n her.
Og den har jeg jo delt 100 ganger eller noe sånt..
Så istede tenkte jeg å legge ut hvordan jeg lager
medisterkaker og surkål til jul .)


Vi starter med medisterkaker..

Har ikke noe eksakte mål på det her.. Fikk oppskrift av svigermor,
så det er litt sånn “føl deg frem”

Medisterkaker

Salt
Potetmel
Melk
Pepper
Ingefær
Malt nellik
Muskattnøtt
Kanel
Kardemomme

 

Ha medisterdeigen i en bolle. Bland inn salt, ca 1 ss salt til 1 kg medisterdeig.
Ha så i resten av krydderet og ca 2 ss potetmel,,
Bland dette godt, spe med kald h-melk til den får passe konsistens,.
Lag en prøve kake og stek i en panne og smak, Juster smaken etter
hva du synes.
Stek så alle medisterkakene i panna så de blir brune og fine.
Putt de i en ildfast form med litt god kraft, stek de på 200 grader
midt i ovene i ca 15 min .
Frys ned i passende poser ,bokser. Med litt kraft..
Varmes jo bare opp på julaften .)

Surkål

Kål
Salt
Karve
Sukker
Edikk
Ribbefett

Finn frem en stor kjele. smelt ca 1 tube ribbefett
Finhakk all kålen. Fjern “stilken”
Ha kålen oppi kjelen i det smelta ribbefettet (skal være litt brunt)

Ha oppi karve,  fyll opp med vann så det nesten dekker alt,,
la stå og småputre til det synker godt sammen.
Smak til med salt,sukker og edikk..

Og la det stå iallefall 6-7 timer til det får en fin mørk farge..

Til en tube ribbefett, brukte jeg 3 kålhoder, 1 og en halv pose karve.


Når ferdig putt det på glass (som de i kvardagsmat.no har gjort her, )
Jeg valgte og putte min surkål i små bokser til oss, og fryse poser som er til
julaften og første jueldag.

Så da håper jeg at jeg har inspirert dere litt . Og at dere kan nyte fredagskvelden
og ikke minst helga..
Pust litt ekstra nå da , Så prates vi igjen i morgen tidlig vettu 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg