Kylling eksperimentet

 

 

Oppskrift og tekst fra dattera (Alexandra)

Det beste jeg vet er å prøve nye retter og sette sammen ukjente smaker.
I dag er det varmt og ingen i huset har matlyst. Da får jeg lyst til å eksperimentere.
Så da jeg var på butikken med mamma i dag fant vi en kylling jeg ikke har prøvd før.
Kylling overlår marinert med papaya og sitron.


Denne slenger jeg på grillen ! tenkte jeg .
Sammen med denne lager jeg ris , men prøver også en ny salat:
Tomat og nektarin salat med honningglaserte valnøtter også lager jeg en tzatsiki.

Jeg startet med tzatsiki da denne trenger litt tid på at smakene skal sette seg.

1 agurk
1 fedd hvitløk
ca 250 gr gresk/tyrkisk yoghurt
salt og nykvernet pepper
Evnt. litt sitronsaft.

Riv agurken på det grove på rivjernet. Dryss over salt og la den ligge i 5-10 minutter.
Finhakk hvitløk og bland med yoghurt. Smak til med salt,pepper og evt litt sitronsaft.
Klem nå ut så mye vann av agurken du klarer før du tilsetter den i yoghurten.
Bland sammen og vips så har du tzasiki

Salat

  • 100 gr bladsalat
  • 2 nektariner
  • 100 gr mozarella
  • 6-8 cherrytomater
  • 1 håndfull valnøtter
  • 8 skiver mild spekeskinke
  • saften av en halv lime
  • 1 ss honning
  • 1 klype flaksalt

Kutt salaten (om du ikke bruker babyleaf) del mozarella i terninger, cherry tomater i fire deler,nektariner i terninger.
Dander på et fat eller en tallerken.
Riv spekeskinken og dander med denne og .
Varm opp en  stekepanne.og rist valnøttene i tørr panne. Tilsett en klatt med smør  og vend inn nøttene.
Tilsett honningen og vend nøttene godt inn igjen .
Strø over flaksalt og dra pannen tilside før du klemmer over litt limesaft..

Strø nøttene over toppen på salaten .
Server med en gang. Denne kan man helt fint spise som en forrett helt for seg selv. Så digg er den !

Så håper dere prøver dette. Det smakte  nydelig !

 

Og her har det vært taco som vanlig !


Ha en utrolig trivelig fredag og kos dere masse, ta vare på hverandre 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg