Koteletter ,surkål,tyttebær og poteter

Regner nesten med at dere ikke trenger noe oppskrift på det her altså. Men tenkte jeg skulle forklare feks surkål og brun saus.

Brun saus

Dette er sånn jeg lager den ,det finnes sikkert 100vis av forskjellige måter.
4 ss smør som jeg smelter sakte i en kjele, lar det bruse til det blir brunt, har så oppi 3 ss hvetemel. Visp godt , spe med 1 L god kraft (jeg bruker kalvekraft)
Ha så oppi salt,pepper,malt ingefær, malt muskat , litt worcester sauce. Smakes stort sett til med det man vil 🙂

Surkål starter jeg og tenke på i oktober, november. Da er det nemlig som regel billig
kål. Kjøper inn 3-4 kålhoder og karve. Ribbefett har jeg i fryseren for det kjøper jeg på tilbud i januar, og putter rett i fryseren. Pølserull med ribbefett fra Gilde.
Jeg finsnitter kålen, tar vekk stilken. Smelt ribbefett i en stor kjele, legg kål, strø karve lagvis , fyll på med vann til det nesten dekker. Ha oppi ca 1 dl sukker, 3 ts salt, 2 korker edikk. Må smakes til . Juster med sukker,salt. La dette stå i mange timer til det får en lysbrun farge. Putt i passende poser,bokser og putt i fryseren og du har kjempegod surkål hele året  🙂
Kotelettene steker jeg i panna , og koker ut panna med litt vann og heller det oppi sausen ….

Og tyttebæra plukka vi jo i år og har i fryseren, så da er det bare å si god søndags middag, håper det smaker..
Dette er som sagt hvordan jeg lager dette..

Så håper dere har en nydelig avslappende søndags kveld og nyter roen og freden ,, Vi prates igjen i morra tidlig vi vettu .. 🙂
Ny ukesmeny og nye muligher !!

Take care 🙂 Og takk for at du leser !

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg