Koteletter ,surkål,poteter, brun saus og tyttebær :)

Regner nesten med at dere ikke trenger noe oppskrift på det her altså. Men tenkte jeg skulle forklare feks surkål og brun saus.

Surkål starter jeg og tenke på i oktober, november. Da er det nemlig som regel billig 
kål. Kjøper inn 3-4 kålhoder og karve. Ribbefett har jeg i fryseren for det kjøper jeg på tilbud i januar, og putter rett i fryseren. Pølserull med ribbefett fra Gilde.
Jeg finsnitter kålen, tar vekk stilken. Smelt ribbefett i en stor kjele, legg kål, strø karve lagvis , fyll på med vann til det nesten dekker. Ha oppi ca 1 dl sukker, 3 ts salt, 2 korker edikk. Må smakes til . Juster med sukker,salt. La dette stå i mange timer til det får en lysbrun farge. Putt i passende poser,bokser og putt i fryseren og du har kjempegod surkål hele året  🙂

 

Brun saus

Dette er sånn jeg lager den ,det finnes sikkert 100vis av forskjellige måter.
4 ss smør som jeg smelter sakte i en kjele, lar det bruse til det blir brunt, har så oppi 3 ss hvetemel. Visp godt , spe med 1 L god kraft (jeg bruker kalvekraft)
Ha så oppi salt,pepper,malt ingefær, malt muskat , litt worcester sauce. Smakes stort sett til med det man vil 🙂

 Ha en kjempefin kveld videre, en riktig God påske 🙂

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg